Description

🇬🇧 English
🏞️ It is the first big wall that you find after the Qualido stream, and it is an historical place for the development of climbing in Val di Mello. The crag is south-facing, and it gets very hot in the sun during warms days because the rock is dark. The wall is a huge slab, and the bolts are not closely spaced, so pay attention to the grades. If you climb the slabby wall to the top you will reach some trees, from which you can rappell down. Otherwise, if you keep walking for a minute, you reach the Tempio dell'Eden sector, where you can find the classical multipitch Alba del Nirvana or the two crack climbs called La Signora del Tempo and La signora del Tampax. It is also possible to reach tempio dell'Eden avoiding the slab. In this case keep walking to the left of the wall until you reach the wood. To climb la Signora del Tempo or La Signora del Tampax it is necessary to climb the first pitch of Alba del Nirvana (V).

🅿️ Park at the Val di Mello car park and walk past Gatto Rosso until you reach the restaurant Ca Dei Scuma, which is on the other side. You can find a small path to your left that goes up in the woods. Follow it for 10 min and turn right when you see the huge slab. 25min from the cark park approximately.

🌸🍂 Best during mid-seasons. Pay attention during the summer because it gets very hot.

📱No Telephone signal.

💧 No water source.

👨‍👩‍👦‍👦 Suitable for children, the base is wide and comfortable.

🇮🇹 Italian

🏞️ Il trapezio d'argento è la prima grande parete che si incontra seguendo il torrente Qualido ed è un luogo di importanza storica per lo sviluppo dell'arrampicata in Val di Mello. La falesia è esposta a sud e diventa molto calda in estate, poichè la roccia è scura. La parete è una grande placconata, e la chiodatura è tipicamente ariosa, quindi conviene fare attenzione ai gradi. Se si scala la placconata fino in cima si raggiunge un boschetto da cui è possibile calarsi. In alternativa se si continua a camminare dal boschetto per un minuto, si raggiunge il settore Tempio Dell'Eden, dove si trova la classica via Alba del Nirvana e i due monotiri di fessura La Signora del Tempo e La Signora Del Tampax. Alternativamente, si raggiunge il tempio dell'Eden evitando di salire la placca ma aggirandola alla sinistra. In ogni caso per scalare la Signora del Tempo o La Signora del Tampax è necessario fare il primo tiro di Alba del Nirvana (V).

🅿️ Parcheggiare al parcheggio della Val di Mello e camminare oltre il gatto rosso, proseguendo finche non si vede dall'altra parte del torrente la trattoria Ca Dei Scuma. A questo punto sulla sinistra si puo individuare un sentierino che risale nel bosco. Seguirlo per 10 minuti e svoltare a destra quando si intravede la placconata.

🌸🍂 È gradevole nelle mezze stagioni. In estate fa molto caldo e la roccia è scura.

📱No segnale telefonico.

💧Non ci sono fontanelle.

👨‍👩‍👦‍👦 Adatta a bambini, la base della falesia è comoda e spaziosa.

History

🇬🇧 English
Trapezio D'Argento is an essential milestone for the devlopment of climbing in Val di Mello. The climb La Nuova Dimensione established by Antonio Boscacci in 1977 is the first Italian 7th grade. It is a multipitch made up of three pitches of slab climbing, with bolts very far apart. There are other bolted lines on the huge slab, that are more approachable. In 2013 Mirko Masé and Davide Spini re-bolted the sector and established some new lines. The first climb on the left is Stomaco Peloso, that is the first pitch of the historical climb L'Alba del Nirvana, that is one of the most famous climbs of the valley.

🇮🇹 Italian
Il Trapezio d'Argento è una tappa fondamentale per lo sviluppo dell'arrampicata in Val di Mello. La via La Nuova DImensione aperta e liberata da Antonio Boscacci nel 1977 è il primo settimo grado in Italia. La via è costituita da 3 tiri di aderenza pura, con protezioni incerte e molto spaziate. Ci sono anche linee spittate che rendono la struttura piu approcciabile per i neofiti della placca. Nel 2013 Mirko Masè e Davide Spini hanno richiodato alcune linee e aperto delle altre sulla struttura. La prima linea che si incontra sulla sinistra è Stomaco Peloso, che costituisce il primo tiro della via Alba del Nirvana, che è una delle vie più famose della valle.