Access info missing

Crag is missing access information, so remember that climbing is not always permitted. When parking, remember to leave unobstructed way for local habitants and agricultural machinery. Do not litter or make unnecessarily loud noises when at the cliff. Making fire is allowed only with a permit! Read more

We like Snota

Veggen er ca 200 meter høy, og det som er litt spesielt er breen som ligger under. Dette gjør at første taulengde på rutene er veldig rene. Alle rutene er godt sikret. Anmarsj: Kartblad 1420 I Snota Det letteste er å gå om Vinddøldalen som er i Surnadal. Fra Skei kjører du ca 10 km i retning Trondheim. Ta til høyre opp Vinddøldalen, her er det bomvei. Etter ca 8 km. er det en ny bom. For å komme videre med bil må du ha nøkkel til bommen. Denne er det ikke så lett og få tak i, da det bare er et begrenset antall. pga. naturvernområde. Har du nøkkel kan du kjøre til den innerste parkeringsplassen, har du ikke nøkkel er det en fordel å bruke sykkel. Sykkel kan være kjekt uansett man sparer litt tid. Følg veien / stien opp til Vassdalsvatnet, gå langs vannet til enden. Deretter går du opp lia mot Snota. Fra enden av vannet går du rett Sør-Øst mot skaret, til venstre for en nabbe som du ser oppe i lia. Teltplassen er opp og til venstre for denne nabben. Gå opp skaret (her ligger det snø hele sommeren). Fortsett på flata rundt steinura til du kommer under breen. Nå ser du Sørveggen på Snota. Da er det bare å løpe opp breen til innsteget til den ruta du skal klatre. Når du er oppe - husk å skrive i boka som er på varden. Gangtid er ca 4-5 timer. Det anbefales å bruke stegjern opp breen da det er veldig bratt, og kan være hardt og glatt opp den siste delen. Retur: Det letteste er å gå Nordover 5-600 meter, drei til venstre å gå ned steinura til du er på teltplassen. Tidlig om sommeren er det snø her som du kan skli nedover på. Alternativt kan du rappellere ned veggen. Rappellfeste ca 100m til høyre for varden. Husk ikke bruk gamle slynger som henger igjen. Ta to rappeller ned til renna som er midt i veggen, gå ned renna, ta en rappell ned til breen.