Basecampväggen
Basecampväggen 1 / 1
  • Tidigare topprepsled som numera bultats. Kruxet är att klara mantlingen 2 meter förbi den lustiga utbuktningen. Förstabestigarna måste vara rutinerade på mantlingar då graden på kruxet är väl barskt för grad 6. Följande har uttalats om leden… ”världens hårdaste 6b”. Catch till hyllan ovan enda lösning för vissa. Efter kruxet jämn och fin klättring. se graddiskussion. 4 bultar. ~8m hög. FA Petter Blom, Mattias Hedberg 2005
  • En suverän linje säger vissa. En trist sak säger andra. Prova och bedöm. Börja i hörnet under taket och gå via det tydliga tunga spricksystemet (vassa kanter) ovan taket till en mer odefinierad del. Säkringsbar, men se till att första kilen ovan taket sitter bra. FA Stefan Appel, Urban Hörnström
  • En avig spricka som löper upp till vänster och avslutas med jord och hyllor i omgångar. Första säkringen är 3-4 meter upp. slarva inte med den, då konsekvensen blir kännbar. FA Stefan Appel, Urban Hörnström, Henrik
  • Helt suverän, jämn led om den inte vore så sökt. Insteget är under taket inne i hörnet. Använd bara sprickan som löper till vänster utmed taket och facet till vänster om sprickan. Om man använder den trappstegsliknande utskjutande delen av väggen ovanför taket så är man för långt åt höger och snyltar på ”skruvstädets” grepp. Välsäkrad, men till taket 4-5 meter krävs friends. FA Stefan Appel, Henrik
  • Två integsvarianter. Endera samma insteg som Gynstolen eller till höger om hörnet. Väljs det förstnämnda får man en riktig gorillaklättring innan man står ovanför taket. Från hyllan ovanför taket steppar man till höger och tar sig via den stora sprickan till toppen. Friends eller stora hexor krävs för övre delen. Väljer man det högre insteget krävs mer teknik och mindre biceps. FA Stefan Appel, Urban Hörnström
  • Given linje som börjar i sprickan som letar sig upp åt vänster till stora tvärsprickan. Hit femklättring. Här försvinner sprickorna i en betydligt elakare variant samtidigt som fotstegen blir svårhittade. Kruxet (som sätter graden) är att ta sig till nästa snälla hylla för vidare fin och välsäkrad 5-klättring till toppen. Markfallspotential vid kruxet men en liten bra friend kan placeras långt in i sista bra greppet. ~8m. FA Sören Danielsson 2008
  • Via trevligt spricksystem till ett mindre upphetsande utsteg. Lämna kilarna hemma. Denna led vill matas med kamkilar. ~8 m hög. FA Stefan Appel.
  • endast topprep. Ta ett steg upp på rampen som löper upp till höger men fortsätt sedan rakt upp på facet. Tungt och inga säkringar. Endast gjord på topprep. Graden stämmer ej. Vem blir först med en riktig bestigning?
  • Följ rampen upp till hyllan och sedan längs sprickorna till toppen. FA Lars Fakt